Red Bull Flying Bach is de perfecte combinatie van klassieke muziek en breakdance. Deze titel geven ze toch mee in hun promotiecampagne, maar was het ook werkelijk een perfecte combinatie? DanceCool ging kijken en zocht het uit.

HOGE VERWACHTINGEN

Met hoge verwachtingen en een prijzig ticket (maar liefst 47€/p.p) komen we de zaal binnen en zoeken we ons plaatsje in een toch wel goed gevulde stadsschouwburg. De show start met een verontschuldiging voor de annulatie van hun show in Gent door de terreur bedreigingen. We kunnen wel begrip opbrengen voor hun situatie, veel van hun dansers wonen in Parijs en hebben een nauwe band met de stad en hun inwoners.

JOHANN SEBASTIAN BACH

Onder begeleiding van twee pianisten geven de b-boys het beste van zichzelf op muziek van Johann Sebastian Bach.
Tot onze grote verbazing speelt er een ballerina mee in de voorstelling, de interacties tussen de b-boys en de ballerina zijn mooi verzorgde choreografieën. Snelle wissels tussen duo, en groepswerk zorgen voor een meeslepend spektakel. We missen wel een verhaallijn, je kunt afleiden uit de stukken choreografie dat er wel een verhaal in zit maar deze is voor ons niet begrijpbaar.

GROEPSSTUKKEN

De groepsstukken lijken ons redelijk slordig, altijd wel 1 iemand die een paar tellen achter komt en dit zou niet mogen voor een voorstelling op dit niveau. Ons favoriete choreografiegedeelte was een tutting stuk in canon, daar zat heel veel voorbereiding in om dat stuk te maken en dat konden we wel smaken (ook al was het geen breakdance).

INDIVIDUELE STUKKEN

De individuele stukken waren goed hoewel we vrij veel herhaling zagen, 3x headspin, 4x overslag op 1 hand enz… Er was een bepaalde scene in de voorstelling waarbij 4 b-boys elkaar afwisselden met powermoves (1 iemand eindigt in windmill en de volgende start hiermee), daar zagen we b-boy’s met windmills die enorm hoog, krachtig en afgewerkt waren maar de b-boy die het stuk moest overnemen kon met moeite een goede windmill uitvoeren. Daar was duidelijk niet voldoende over nagedacht.

MINPUNTEN

Halfweg de show eindigen ze hun groepsstuk met een wit doek waarop voor maar liefst 4 minuten een projectie op te zien is van breakdance beelden die opgenomen zijn in een studio. We begrijpen het nut hiervan niet, het waren mooie beelden maar ze pasten niet in de voorstelling, als je 47 € betaalt om te kijken naar een breakdance voorstelling dan wil je geen videobeelden zien die je thuis ook kunt bekijken op je computerscherm.

De show gaat verder met prachtige duo en solo stukken afgewisseld met wat humor, helaas opnieuw wat teleurstellende groepsstukken. Gedurende de show werden lijnen op de achtergrond geprojecteerd, deze vonden we wat simpel en eentonig, ze zouden het geheel meer kleur en invulling kunnen geven als ze ook de passende achtergrond zouden gekozen hebben.

VERRASSEND EINDE

Op het einde van de show, net als je dacht dat ze volledig uitgeput zijn komen ze terug uit de coulissen met een klein stukje freestyle om u tegen te zeggen (deze keer op hedendaagse muziek), een aangename verrassing die in smaak viel bij het volledige publiek.

BESLUIT

Was het een perfecte combinatie tussen klassieke muziek en breakdance? Naar onze mening hebben ze niet het onderste uit de kan gehaald en dat is wel jammer voor een show die hoge verwachtingen spant. Het is absoluut geen slechte show, maar of we naar hun volgende nieuwe show gaan kijken in december valt nog af te wachten.

1,655 keer gelezen